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Teledermatology and the COVID-19 Pandemic: Experience from a Portuguese Center

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Abstract(s)

Introduction: In order to maintain assistential activity while ensuring social distancing and mobility restrictions imposed during the COVID-19 pandemic, the Dermatovenereology Department of Hospital de Santo António dos Capuchos implemented an asynchronous teledermatology platform based on e-mail and smartphones. This study aims to evaluate its application to urgent outpatient and inpatient consultations while considering its benefits and limitations. Methods: All written communications received via e-mail or smartphone between April 1, 2020 and April 31, 2021 were reviewed. Data was evaluated and statistical analysis was made using SPSS Statistics 25® software. Results: We reviewed 471 referrals (329 for outpatient and 142 for inpatient urgent consultations). E-mail was the most used platform (68.8%) and most referrals were composed of clinical information and clinical images (70.3%). Only 29% of these contained adequate clinical information and clinical images simultaneously. The majority of referrals received a response by a dermatologist in less than 24 hours (89%) and conversion to in-person evaluation was made in 58% of cases. The average time for in-person evaluation after triage was 0.25 days for inpatients and 4 days for outpatients. Conclusion: The COVID-19 pandemic hastened teledermatology implementation in order to maintain good healthcare. This study demonstrates that these platforms where wildly accepted by healthcare professionals and patients and remote consultations were possible in a significant percentage of cases. Teledermatology struggles with its own limitations and can never fully replace in-person evaluation, but can present itself as a useful tool in daily practice.
Introdução: Com o objectivo de manter a actividade assistencial numa altura em que o distanciamento social e as restrições de mobilidade entre hospitais consequentes à pandemia COVID-19 se apresentavam como fundamentais, o departamento de Dermatovenereologia do Hospital de Santo António dos Capuchos implementou uma plataforma assíncrona de teledermatologia baseada em e-mail e smartphones. Este estudo pretende avaliar a sua aplicação a consultas de urgência de ambulatório e internamento, dando destaque aos seus benefícios e limitações. Métodos: Todas as comunicações escritas recebidas por e-mail ou smartphone entre 1 de Abril de 2020 e 31 de Abril de 2021 foram analisadas. Os dados foram avaliados e foi realizada análise estatística com recurso ao software SPSS Statistics 25®. Resultados: Foram analisadas 471 referenciações (329 consultas urgentes de ambulatório e 142 consultas urgentes em internamento). O e-mail foi a plataforma mais usada (68.8%) e a maioria das referenciações eram compostas por informação clínica escrita e imagens clínicas (70.3%). Apenas 29% destas continham, em simultâneo, informação clínica e imagens clínicas adequadas. A maior parte dos pedidos recebeu uma resposta por um dermatologista em menos de 24 horas (89%) e, em 58% dos casos, foi efectuada uma conversão a consulta presencial. O tempo médio para uma consulta presencial após triagem foi de 0.25 dias para consultas em internamento e 4 dias para consultas de ambulatório. Conclusão: A pandemia COVID-19 acelerou a implementação da teledermatologia de modo a assegurar a manutenção de bons cuidados de saúde. Este estudo demonstrou que estas plataformas foram amplamente adoptadas por profissionais de saúde e doentes e a realização de consultas remotas foi possível numa percentagem significativa de casos. A teledermatologia apresenta várias limitações e nunca poderá substituir integralmente uma avaliação presencial, podendo ser, no entanto, uma ferramenta útil no dia-a-dia.

Description

Keywords

HSAC DER Teledermatology COVID-19 Pandemics

Citation

Port J Dermatol and Venereol. 2022;80(3):173-179

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Journal Issue

Publisher

Sociedade Portuguesa de Dermatologia e Venereologia

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